søndag 14. november 2010

Sånn går no dagan...

... nesten i reserfart synes jeg, i alle fall om jeg skal rekke å gjøre alt jeg ønsker... hadde egentlig vært fint med noen ekstra timer nå, så jeg faktisk kunne sovet nok samtidig som jeg får sydd, strikket, lagd mat, fulgt opp unger med lekser og aktiviteter, gått laaaang tur med bikkja, vaska hus og klær, vært på jobben, forberedt foreldresamtaler osv.... og snart er det jul også... i alle fall hvis jeg skal stole på alle bloggene jeg leser som disker opp med den ene lekre julepynten etter den andre. Hva skal jeg vise fram da??


En ting som i alle fall er bra er at mannen endelig er kommet hjem etter 6 mnd i Afganistan. Det er som å legge av seg en stor sekk full av ansvar, bekymringer og dårlig samvittighet. Deilig! Han har fri en god stund framover, noe minstemann i huset nyter godt av. Han koser seg med pappa og Milla når de store har gått på skolen, så rusler de bort i barnehagen en tur, for så å bli hentet igjen etter noen timer med lek og morro.


I dag har det vært farsdag og vi har disket opp med muffins og kanelsnurrer, de beste kanelsnurrene jeg har spist på lenge. Faktisk så gode at jeg har tenkt å dele oppskriften jeg fant med dere her :o) Denne oppskriften gir ca.20 middels store kanelsnurrer. Man kan sikkert lage dem større også, men da blir det ikke så mange.


7 dl hvetemel
50 g tørrgjær 
2,5 dl lettmelk
0,5 dl sukker
1 knivspiss salt
100 gram smeltet smør
Bland alt det tørre og ha oppi godt lunket melk og smør. 
Kna deigen godt og la det hele heve på et lunt sted en halv time.
Bland sammen fyllet i en liten bolle:
100 gram smør
0,5 dl sukker
1 ss malt kanel
1 ss vaniljesukker
Kjevle ut deigen. Smør utover fyllet og rull dem sammen. Kapp slik at det blir passelige kanelsnurrer. Legg kanelsnurrene på en stekeplate med bakepapir og pensle med egg. Om du har, så dryss over med perlesukker. La etterheve på et lunt sted en halvtime.Stekes midt i ovnen på 220 grader ca.10-15 minutter (prøv deg litt frem). Lykke til!







Jeg har faktisk fått sydd endel de siste ukene, 4 vesker på bestilling, 1 for salg på epla, 3 til mine søte nieser til jul... men det får bli neste innlegg :o)

3 kommentarer:

Barbros lille atelier sa...

Ja, døgnet skulle sannelig hatt et par timer ekstra.
Herlig å få mannen hjem da! tenker dere koser dere:-)

Kanelsnurrene, eller skillingsboller som vi sier i Bergen, så skikkelig gode ut!

Klem

Pia sa...

Dagene flyr, ja! Men det høres ut som om du har vært produktiv - gleder meg til å se bilder av det du har sydd!

Unknown sa...

Kjenne meg igjen med det at timene liksom forsvinne uten at eg får gjort det eg hadde tenkt. Faktisk litt vanskelig å godta te tider... :o)

Så godt å få mannen him igjen da, trygt og godt på alle måter vil eg tru. Kan ikkje værr godt å ha nåken kjære som oppholde seg i sånne omgivelser.

Kanelsnurrene så knallgode ut da, så klapp deg mange ganger på skuldera for dei du ;o)

Og e eg i Elverumsområdet, så ska eg gi beskjed :o)