torsdag 3. mars 2011

Eva´s Kanelsnurrer

Dette er de beste kanelsnurrene jeg noen gang har smakt... de tar lang tid å lage, kaldheving, men det er vel verdt ventingen :o) Bakte disse i går siden det er min dag i dag...

Eva´s Kanelsnurrer
ca.16 stk

1 kg hvetemel
1/2 liter H-melk (kald)
150 g sukker
15 g salt
15 g kardemomme
1 egg (stort - jeg brukte 2 små)
50 g fersk gjær
150 g smør i terninger



fyll:
125 g mykt smør
125 g sukker
2 ss kanel

Ha alle ingrediensene unntatt smør i eltebolle og elt i ca. 15 min. på sakte fart, til deigen er smidig og slipper bollen. Tilsett smør i små terninger og elt i nye 15 minutter. Pass på at smøret er eltet godt inn i deigen. Dekk med plast og hev i minst 1 1/2 time.

Strø mel på bordet, kjevle ut deigen til et rektangel ca. 40x50 cm. Smør på fyll. Brett 1/3 av deigen inn mot midten på langsiden og brett den siste delen over den delen som er dobbel så det blir 3 lag. Kjevle dette så du får en leiv på ca. 30 cm x 50-60 cm. Del leiven i 16 strimler på tvers. Hver strimmel surres og knytes sammen til en knute. Snurrene skal så heve i 1 time.

Pensle med egg og strø på perlesukker. Stekes ved 175 grader i ca. 20 min.


Velbekomme!


PS! Har du husket å melde deg på mitt blogglotteri?? Du finner det her ;o)

14 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

Mums!! Önskar att jag hade tålamod att baka bullar, men jag orkar aldrig för det är så tråkigt att vänta medan det jäser. :-)

Lill sa...

Disse så vanvittig gode ut! De selger slike på en kafè i byen og det er bare så fristende...tror jeg må prøve å bake disse en dag.

Sonja frå Sunnfjord sa...

Såg verkeleg fristandes ut!!! Må lagre oppskrifta, og så får vi sjå kor tid det vert baking...

Trine sa...

Har du bakt sånne sjøl?!!!?? Flinka! Jeg kjøper fra baker'n. De er dødsinnmarirågode! (Og bare for å briefe litt: de kostymene har jeg sydd sjøl :)
Nå skal jeg melde meg på blogglotteri hos deg. Fin fredagskveld :)))

Elisabeth, innerst i veien sa...

Mmmm, de så gode ut! Gratulerer med vel overstått og takk for hilsen hos meg. God helg!

Camilla sa...

Så supergode ut. Men jeg er håpløs på gjærbakst.. Kanskje kitchenaiden min kan hjelpe meg å bli bedre. hihi Tror jeg skal prøve å lage sånne til 1-årsdagen til minien vår på søndag.. :-)

jorgentk sa...

Hei. Super oppskrift. jeg fikk mange gode kanelboller.
Lurte på om det er din mikser som er avbildet og hvilken mikser du evt kan anbefale. jeg trenger en ny kjøkkenmaskin skjønner du....

3prinser sa...

Hei! Kjøkkenmaskina som er avbildet er min 14år gamle elektroluks assistent :) den er super til å lage store deiger i!

Unknown sa...

Hei, kan det stemme at det skal være 15 gr kardemomme i dette? Doblet oppskriften, og da hadde det blitt hele glasset.

Unknown sa...

Hei, 15 gr kardemomme høres så mye ut. Stemmer det? :-)

jorgentk sa...

Unni:
Jeg har brukt denne oppskriften lenge. Det er også for øvrig den samme grunnoppskriften som brukes ved Lom bakeri i Gudbrandsdalen

3prinser sa...

Det stemmer :)

3prinser sa...

Tror det er riktig ja :)

Unknown sa...

Takk, da skal jeg være rausere med kardemommen neste gang. Jeg baka dobbel oppskrift i dag. Og da jeg skulle måle opp kardemomme, så syntes jeg det ble voldsomt med hele glasset. Det er andre gangen jeg baker disse, og det gjør suksess i heimen og blant kaffegjester :) Takk for oppskrift og kommentarer.