tirsdag 29. juni 2010

Sommerfest og tapas

I helga feira vi 2 x 40år med sommerfest for 20 av våre nærmeste venner og familie. Jeg brukte hele uka i forveien til å forberede maten... og mest tid gikk med på å finne oppskrifter og handle inn ingredienser siden jeg aldri har lagd så mange tapas retter før...
Søkte og fant maaaange oppskrifter, alt for mange fristende retter, så å plukke ut hvilke retter jeg ville bruke var heller ikke enkelt... Men det vanskeligste var å vite hvor mye jeg skulle lage av hver rett...


Vi hadde lånt oss et partytelt som vi satte opp på den delen av terrassen som ikke er under tak, dekket flere bord der nne og på den delen av terrassen vår som er overbygd fra før av dekket vi ett bord og hadde en sofa sittegruppe hvor man også kunne sitte. Inne dekket vi et langbord med mat og dekketøy, så ble det litt sånn plukk med deg det du vil spise og sitt hvor du vil... Det var mange som ikke kjente hverandre fra før, så vi var litt spente... Men stemningen var høy utover kvelden og det ble en meget morsom fest som varte og rakk... jeg la meg ikke før halv fem, og det er leeenge siden jeg har festet så lenge!!

Siden det ble så vellykket tenkte jeg at jeg skulle dele litt oppskrifter og tips med dere her :o)
Når alle gjestene var kommet serverte vi en fordrink, en Mojito - punch som smakte farlig godt... Oppskriften er til 17 personer, men vi var 22 og det var mer enn nok til alle :o)

MOJITO – PUNCH

1 flaske Bacardi Superior ( 70 cl)
Cirka 100 mynteblader - vi brukte alle som var på en plante og rev de i to før vi hadde de i spriten.
Saften fra 5 lime (vi brukte 4 lime og en dæsj sitronsaft)
34 ts sukker

Bland ingrediensene i overnevnte rekkefølge.
Blandingen bør helst stå en time før servering. Blandingen røres i ved jevne mellomrom.
Serveres i glass med knust is og sugerør.
Soda topping hvis ønskelig. Vi toppet med soda, da smakte det bedre....
Most frukt kan tilsettes i punchen.
La gjerne gjestene forsyne seg selv.
Oppskriften er funnet her.

Marinerte kyllingspidd med sesamfrø
ca. 2kg kyllingfileter (brukte firstprise sin frosne 2kg pakke)
12 båter hvitløk, finhakket
12 sjalottløk, finhakket
4 ts korianderfrø
4 ts spisskummenfrø eller pulver
saft av 2 sitroner
3 rød chili, hakket
12 ss olivenolje
sesamfrø nok til å dekke kyllingen...

Trespidd - la dem ligge i vann i 30 minutter før du skal bruke dem - del trespiddene i 2 dersom de er lange, og klipp/spikk en spiss på den delen som ikke har spiss...

Del kyllingfiletene i tre - fire på langs og ha dem i en bolle/ dobbel pose. Ha hvitløk, sjalottløk, koriander- og spisskummen, sitronsaft, chili og olje i hurtigmikser til alt er godt blandet. Hell sausen over kyllingstrimlene og mariner i min. 2 timer, her stod de natta over, bare husk å snu på posen innimellom. Træ kyllingstrimlene på spidd, rull i sesamfrø og stek eller grill dem i ca. 2 minutter på hver side.
Jeg lagde disse og frøs ned, tok de opp samme dag som vi skulle ha dem gav dem en rask oppvarming på 200 grader i ovnen før de skulle spises.
Serverte de med avokadodressing og basilikumsaus....

Avokadodressing
2 avokado
2 dl yoghurt naturell
1 dl lettrømme
1 båt revet hvitløk
saft av 1/2 sitron
salt og kvernet pepper
Del avokadoene og ta ut steinene. Skrap ut kjøttet og ha det i en hurtigmikser. Tilsett yoghurt, lettrømme og hvitløk. Kjør blandingen til alt er godt blandet. Smak til med sitronsaft, salt og kvernet pepper.

Basillikumsaus
1 potte basilikum
6 ss kesam
3 ss lettrømme
1 1/2 ts sukker
salt og pepper
Ha basilikumblader og resten av ingrediensene i en hurtigmikser og kjør til en glatt saus.

Greske kjøttboller
1 kg elgdeig (lammedeig)
2 egg, lett sammenvispet
4 hvitløkfedd, hakket
2 ts spisskummen
1 ss hakket mynte
2 ss hakket bladpersille
4 ss hakket frisk koriander
salt og pepper

Bland alle ingrediensene sammen i en bolle. Elt sammen med hendene til en smidig deig som slipper sidene i bollen. Dypp hendene i kaldt vann, og rull hvert emne til en ball. Pensle kjøttbollene med litt olje og stek dem i en grillpanne eller stekepanne. Tips: Det er viktig at de ikke steker for lenge, da blir de tørre... Jeg trillet opp et fat med boller før jeg satte i gang med å steke så de ble jamt stekt. Disse kan også lages på forhånd og fryses ned.

Fylte sjampinjonger
26 friske, store sjampinjonger
2 løk
4 ss olivenolje
250 g spekepølse
4 fedd hvitløk
6 ss persille
1 1/2 ts salt
1 ts pepper
paprikapulver

Rens sjampinjongene, vri av stilken og finhakk den. Finhakk løken og surr sammen med sjampinjongstilkene i olje på middels varme til de blir myke. Tilsett finhakket spekepølse og hvitløk og la det hele bli gjennomvarmt. Smak til med salt, pepper og paprikapulver. Fyll sjampinjongene med pølseblandingen og dryss over persille. Pensle en ildfast form med olje og legg sjampinjonghattene i. Stekes ved 200 grader C i 10 - 12 minutter.

Scampi i chili
Kjøpt 2 pakker ferdiggkokt scampi á 500 g.
Hakk smått opp en chili, uten frø. (ikke gni deg i øya når du driver med chili...)
1 dl god olivenolje
10 sorte oliven, småhakkes
2 charlottløk, finhakkes
1 neve bladpersille, finhakkes

Hiv alt i en bolle, rør rundt, sett på lokk, og rør rundt noen ganger. Dette lagde jeg i stand på fredag, det stod i kjøleskapet og godgjorde seg til dagen etter.

Spansk tapassalat med grillet paprika
6 stk paprika(2 grønne, 2 gule og 2 røde)
4 fedd hvitløk
6 ss olivenolje
4 ss balsamikoeddik (den tynne vineddiken)
1/2 ts sukker
1/2 ts flaksalt

Sett stekeovnen på 250 °C eller mer. Vask paprikaene godt, og tørk dem med kjøkkenpapir. Skjær dem i to og legg snittflaten ned mot en langpanne. Stek til skinnet bobler og blir delvis sort. Når paprikaene er blitt noenlunde avkjølt, skrell bort den tynne frukthinnen. Skjær dem deretter i grove strimler. Skjær et par hvitløksfedd i tynne skiver. Lag dressing av olje og eddik. Bland alt og strø flaksalt over. Dette kan lages i stand dagen i forveien og stå å godgjøre seg i kjøleskapet :o)

Pasta med pesto
Jeg kjøpte 1kg pasta rør... og det ble alt for mye...
så en 1/2 kg holder mer enn nok til 22 voksne...
Jeg kokte pastaen tidlig på morran samme dag, hadde i et glass med grønn pesto, en god dæsj olivenolje, 1 pose pinjekjerner (som jeg ristet i en varm stekepanne først), så smuldret jeg ca. en pakke fetaost over (jeg brukte den typen som kommer vakumpakket), en neve revet parmesanost og litt salt. Smak deg fram!

Svisker m/bacon
Denne oppskriften fant jeg på en blogg, og skjønte med en gang at dette var noe jeg kom til å like... Søtt og salt sammen - nam, nam...
Jeg kjøpte 1 boks svisker og 3 pk. bacon.
Man surrer så 1/3 baconskive rundt en sviske og trer på en coctailpinne. Jeg brukte halve grillspidd i tre, og tredde på 3 på hver pinne. Legg på bakepapirkledd stekeplate og grill i stekovn på 200 grader til baconet er stekt.


Jeg lagde også 2 store salater som tilsammen bestod av 2 pk. rukkulasalat grovt delt/revet, 2 pk. småtomater delt i to, en rødløk delt i 1/2 skiver, 2 pk. aspargestopper (raskt forvellet i kokende vann) delt i to, en pk. med soltørkede tomater ferdig oppdelt, en pose pinjekjerner (ristet i en varm stekepanne først) og en god bit parmesanost skivet over. Rett før servering smakssatte jeg den litt med en god, tykk, kremet balsamikoeddik.
Satte også frem et glass med marinert fetaost som tilbehør samt flere typer oliven.

Tomatsalat
Jeg brukte 10 store godt modne tomater, skar ut stilkfestet og skivet dem og la lagvis med 2 rødløk, skivet. Så dryppet jeg dressingen over og lot det stå og trekke i et par timer.
Dressing lagde jeg av:
9 ss olivenolje
3 ss balsamikoeddik (den tynne vineddiken)
1 1/2 ts salt
ca.1 liten ts pepper
3 fedd hvitløk, finhakket
Vi kjøpte flere typer skinke og spekemat; parmaskinke, fenalår, pæreskinke mm. og en pølsetype. La dette bare lagvis på et serveringsfat og drysset litt finklippet persille og ristede pinjekjerner over som pynt.
Vi kjøpte også 3 forskjellige typer ost som vi skar opp i skiver/ strips... ikke for å ha mange forskjellige, med fordi vi ikke kjente til noen av dem og gjerne ville prøve alle 3... Ostene var gruyere, machengo og conte.

I tillegg til dette hadde vi kjøpt inn litt forskjellig brød, oliven og en god aioli. Svigerinnen min hadde med seg focaccia. Jeg hadde laget en stor pai med bacon, sopp, vårløk og creme fraiche og jeg hadde bakt oliven boller etter Kasparas nydelige oppskrift som du også kan finne her. De kjempegode og vel verdt et forsøk!

OLIVENBOLLER a la Kaspara:
1/2 dl olivenolje
5 dl lunt vann
50 g gjær
2 ts salt
1/2 dl sukker
1 dl grovhakket grønne oliven
en grovhakket rødløk
( evt. putt i noen fetaost-terninger)
Mel: så mye at det blir til en deig
Til toppen: havsalt/ maldonsalt

Rør gjæren ut i vann, tilsett alle ingridienser. La deigen heve en time.
Form til ca. 20 boller og etterheves 30 min. Pensle med olivenolje og strø på maldonsalt/ havsalt.
Stekes i midten av ovnen på 225 grader i ca. 15 minutter.

Puhh... dett var dett... blir nesten mett igjen av å lese igjennom alle oppskriftene :o) Lagde kaker også... men det får bli et annet innlegg... Ha en flott tapas dag :o)

5 kommentarer:

Findus sa...

JA der var det mange fristelser :) Mye jobb her ser !! Gratulere med dagene som var :) .Prøvde å legge meg til som følger men teknikken ... den er nok ikke med meg idag ... jeg får sy litt mer også prøver jeg igjen senere :) Ha en flott dag!

3prinser sa...

Takk det samme - flott syvær nå sånn som det øser ned ute! Skikkelig sommer/torden regn detta!

Pia sa...

Gratulerer med vel overstått feiring!
Tapas er digg - vi hadde det i navnefesten til Henny.
Her var det massevis av flotte oppskrifter - takk!

Hjertelill sa...

Så mye godt!! For en jobb du har gjort og takk for oppskrifter....fikk lyst på den punsjen jeg....

3prinser sa...

Den var skikkelig nam nam ja :)