mandag 5. april 2010

Påske syssel

Siden jeg har vært lite gangbar i påsken har det blitt mye stillesitting og jeg har fått helt dilla på å hekle luer... Fant en oppskrift inne på MiMejd, de hadde hekla de svenske OL luene, og oppskriften der passet meg utmerket. 

Først hekla jeg en stripete til mamma, og så en til meg selv....


Så heklet jeg en stripete til min svigerinne, og nå holder jeg på med en 40års gave til en venninde... Den er heklet i nydelig myk alpakka ull som ikke klør og som er lett å hekle av. 

Jeg har brukt ganske tykt garn på alle luene, den stripete over er heklet i Drops Eskimogarn med heklenål 7, og den ensfarga lua er hekla i Misti alpakka med heklenål 6. 

Oppskriften på disse luene er veldig enkel å følge, man legger opp 4 luftmasker i en ring, hekler så 2 fm (fastmasker) i hver luft maske til 8m totalt. 1. Hekle en runde med 2 hst (halvstaver) i hver m til 16m totalt.
2. Hekle en runde med *1 hst + 2hst i neste m* gjenta til 24m totalt.
3. Hekle en runde med *2 hst + 2hst i neste m* gjenta til 32m totalt.
4. Hekle en runde uten å øke maskeantallet.
5. Hekle en runde med *3 hst + 2hst i neste m* gjenta til 40m totalt.
6. Hekle en runde med *4 hst + 2hst i neste m* gjenta til 48m totalt.
7. Hekle en runde med *5 hst + 2hst i neste m* gjenta til 56m totalt.
Hekle deretter rundt og rundt med hst til ønsket lengde. Hekle så en kant med fm og avslutt med en runde kjedemasker i den nederste raden med fm.



Liker denne lillafargen veldig godt selv også, faktisk så godt at jeg ikke er sikker på om jeg skal ha denne selv og hekle en ny til henne... dilemma?? 

Da jeg var å handlet garn kunne jeg ikke bestemme meg for denne fargen eller en nydelig grå farge, så jeg kjøpte likegodt 3 nøster av begge fargene. Dyrt garn, men pyttsann... det skal jo være en 40års gave. 

Uansett har jeg også tenkt å helke et par blomster å sett på, det har jeg aldri gjort før så jeg søkte litt rundt for å finne helke tut's på blomster, og her er hva jeg fant av oppskrifter.
 


Lucy i Attic24 (engelsk oppskrift) - Lager nydelige blomster og blader, litt vanskelig siden det er på engelsk... forøvrig en blogg verdt å lese, men mange nydelige bilder og ikke minst hekle ideer :o)

Lene har en variant her


Drops design har en variant her og en her.





Papirgleder har flere varianter her.


Shabbyhome har en oppskrift her.


Nå skal jeg prøve meg litt frem og se hva som blir finest :o)

Ingen kommentarer: