onsdag 13. juli 2011

Knekkebrød

Ikke noe smaker så godt som fersk hjemmebakst, og knekkebrød er en slager her i huset. Jeg har tidligere lagd de ved å følge denne oppskriften, og ikke vært helt 100% fornøyd. De bøyde seg, ble ikke nok stekt, ble for tykke eller for tynne... så knekkebrød produksjonen ble lagt litt på vent i håp om å finne en ny og bedre oppskrift. For noen uker siden kom jeg over en "ny og bedre" oppskrift (på en blogg jeg ikke husker navnet på og ikke finner igjen...), som ble utprøvd med stort engasjement siden knekkebrød er det eneste "brødet" jeg spiser for tiden. Det ble en suksess fra første brett... Jeg deler gladelig oppskriften med dere, vet at det er flere "knekkebrød entusiaster der "ute" :o)

knekkebrød
2 dl sammalt grov rug
4 dl havregryn
2 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 dl gresskarkjerner
7 dl vann
1 ts salt

Rør alt godt sammen og la det svelle i 30.min

Stryk deigen ut på 2 1/5 - 3 plater med bakepapir. Bruk en slikkepott fuktet med vann og stryk massen utover så tynt som mulig uten at det blir hull. Ta deg god tid og vær nøye, da får du best resultat. Strø gjerne en klype maldonsalt over platene når du er ferdig.

Sett alle brettene i ovnen på varmluft; 180 grader i 10 min.

Ta platene ut og rut forsiktig opp med pizzaskjærer. Et tips: ta en skarp kniv og skjær litt i papiret rundt og i mellom knekkebrødene også så unngår du at de bøyer seg for mye med papiret.

Sett brettene inn igjen på 170 grader i 40 min. (varmluft). Lukk opp ovnsdøra ved endt steking, slå av varmen og la brettene stå inne i ovnen for å luftes i 30 min.

Spre så knekkebrødene på rist med bunnen opp og sett risten i ovnen på 100 grader i 30 min. (kan sløyfes dersom knekkebrødene er tørre nok)

Knekkebrødene kan oppbevares i boks eller papirpose, her står de åpent i en flott papirgavepose.

De smaker forøvrig nydelig med brie og nyrørt bringebærsyltety... nam, nam!


Ps. Ble litt inspirert og googlet litt rundt etter oppskrifter og fant en spennede en hos Livet er herlig, og en med chili hos Sekrina.

4 kommentarer:

Barbros lille atelier sa...

Ser kjempegode ut!
Har aldri prøvd meg på å lage knekkebrød,
men må visst hive meg rundt og prøve:-)
Takk for oppskrift!

Klem

Sonja frå Sunnfjord sa...

Dei ser gode ut! Eg veit mange som lagar slike, men eg har ikkje prøvd enno. Er litt lei frø, så no vert brøda mine utan ei stund framover...

Elisabeth, innerst i veien sa...

Nam nam, takk for oppskrift. Ja, å bake knekkebrød er et av målene for 2011, heldigvis er det flere måneder igjen av året for jeg må jo få handla alle disse ingrediensene først....:-)

Hegemor sa...

Må prøves! Må prøves :-)
Ser skikkelig gode ut!

Og nyrørt bringebær! Nam!!!!